Diab-Pont Tudástár

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Tudástárunk legújabb cikkei

1 1 1 1 1 (4 Értékelés)

Az 1-es típusú cukorbetegség megelőzésére sajnos jelenleg nincs ismert módszer. A 2-es típusú cukorbetegség kialakulásával szemben mindenekelőtt legfontosabb az elhízás megelőzése.

Kutatások támasztják alá azt, hogy a magzati élet optimális feltételeinek szerepe van a megelőzésben, a kis súllyal született csecsemők között a későbbiekben gyakoribb a 2-es típusú diabétesz.

Életmódváltás vagy gyógyszer?

1996-ban indult el a Diabétesz Prevenciós Program, amelynek célja az volt, hogy a csökkent glükóztoleranciába (IGT) szenvedők esetében megtalálja 2-es típusú cukorbetegség kialakulásához illetve késleltetéséhez vezető okokat. A kutatás 2001. augusztusában nyilvánosságra hozott eredményei rámutattak arra, hogy a 2-es típusú diabétesz kialakulásában veszélyeztetettek esetében a betegség kockázata jelentősen csökkenthető megfelelő diéta és testmozgás alkalmazásával.

Azoknál a véletlenszerűen kiválasztott résztvevőknél, akik esetében intenzív életmódváltás történt, a 2-es típusú diabétesz kialakulásának kockázata mintegy 60%-kal csökkent. Ennél a csoportnál általánosságban elmondható, hogy naponta 30 percnyi testmozgást – általában séta vagy más, mérsékelten intenzív testgyakorlat – végeztek, és testsúlyuk 5-7%-kal csökkent. A szintén véletlenszerűen metformin kezelésre állított betegek esetében a 2-es típusú diabétesz kialakulásának kockázata 31%-kal csökkent.

Nem cukorbeteg, de magas vérnyomás betegségben szenvedő, magas koleszterinszintű egyénekben a gyógyszeres vérnyomáscsökkentő és koleszterinszint csökkentő kezelés bizonyítottan csökkenti a 2-es típusú diabétesz kialakulásának kockázatát.

Mit jelent az életmód megváltoztatása?

Látható, hogy az intenzív életmód változtatás kétszer olyan hatékony a cukorbetegség megelőzésében, mint a gyógyszeres kezelés, mégis a való életben ritkán sikerül véghezvinni, mert a berögzült szokásainkon nehéz változtatni. Ezért nagyon fontos már gyermekkorban az aktív életmódra nevelés, a sport, az egészséges táplálkozás. Ha már kialakult az elhízás, táplálkozási szokásaink megváltoztatásával és testmozgással sokat tehetünk az egészséges testsúly elérése és a cukorbetegség kialakulásának megelőzése érdekében.

  • Étkezzünk egészségesen! Haladjunk kis lépésekkel, de következetesen és minél előbb kezdjünk el tudatosan táplálkozni. Válasszunk alacsony zsír- és kalóriatartalmú ételeket, együnk sok sok zöldséget, gyümölcsöt és kevés cukrot. Nem kell megtagadni magunktól az evés élvezetét, csak válogassuk meg, hogy miből mit főzünk és azt is, hogy mit, mikor és mennyit eszünk. Használjunk a sütéshez-főzéshez olajat, együnk teljes kiőrlésű kenyeret és csökkentsük a só mennyiségét!
  • Igyunk vizet! A szomjúság oltására a legalkalmasabb ital a víz, de ezt sajnos hajlamosak vagyunk elfelejteni. A víz a legolcsóbb nullkalóriás üdítő! Testünk kétharmada vízből áll, és mivel izzadással, párolgással folyamatosan vizet veszítünk megfelelő működéséhez naponta 2-3 liter vízre van szüksége - és nem másra! Még a 100%-os gyümölcslevek sem ajánlottak folyadékpótlásra, mert 1 liter kb. 1800 kalóriát és 100g cukrot tartalmaz, és szomjúság oltására tulajdonképpen csak a bennük lévő víz miatt isszuk.
  • Mozogjunk rendszeresen! Nem kell versenysportra gondolni a testmozgás kapcsán. Próbáljunk meg naponta legalább 30 perc mérsékelt fizikai aktivitást végezni. A séta, az úszás, a biciklizés nagyszerű, de könnyű kihagyni, ha éppen nincs rá időnk. Alakítsuk át inkább mindennapi tevékenységünket úgy, hogy lemondunk a teljes kényelemről. Leszállhatunk egy megállóval korábban a buszról és máris mozogtunk 10 percet...
  • Szabaduljunk meg a súlyfeleslegtől! Legjobb ha még időben odafigyelünk és nem hízunk meg. Ha már kialakultak a zsírpárnák, de beépítjük életünkbe a fenti szempontokat és figyelünk a kalóriabevitelre, garantáltan fogyni fogunk szép lassan és nem fogjuk visszaszedni a kilókat. A túlsúly hormonális változásokat okoz és növeli az inzulin rezisztenciát, ami a 2-es típusú cukorbetegség előszobája. Elhízott egyéneknél már 5 kiló fogyás is jelentősen csökkenti a cukorbetegség kialakulásának valószínűségét.

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés